ECTS:

5

Περίγραμμα Μαθήματος
e-Class

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στις θεωρητικές και εφαρμοσμένες βάσεις της αναπτυξιακής έρευνας. Στο επίκεντρο τίθενται οι βασικοί τύποι ερευνητικών σχεδιασμών, οι ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι συλλογής δεδομένων (συνεντεύξεις, παρατήρηση, ερωτηματολόγια, μελέτες περίπτωσης), τα ζητήματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας, αλλά και οι αρχές ηθικής και δεοντολογίας στην έρευνα. Οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τα βασικά εργαλεία της αναπτυξιακής έρευνας, όπως πρωτόκολλα παρατήρησης, ημιδομημένες συνεντεύξεις, αξιολογήσεις γονέων/εκπαιδευτικών και αξιολογήσεις με την χρήση παιχνιδιών. Επιπλέον, διερευνώνται σύγχρονες νευροαπεικονιστικές τεχνικές, όπως η καταγραφή οφθαλμικών κινήσεων και οι μελέτες ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος/προκλητών δυναμικών.

Το μάθημα εστιάζει, επίσης, στην προσαρμογή εργαλείων σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, καθώς και στην επιλογή μεθόδων που ανταποκρίνονται στις γνωστικές και επικοινωνιακές ικανότητες των παιδιών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μεθοδολογία έρευνας με παιδιά με νευροαναπτυξιακές διαταραχές, όπως αυτισμό, ΔΕΠΥ, γλωσσικές διαταραχές, καθώς και στις πρακτικές αντιμετώπισης των ερευνητικών δυσκολιών σε αυτούς τους πληθυσμούς (ετερογένεια, ανάγκη για διεπιστημονική συνεργασία κ.ά.).

Τέλος, μέσα από την ανάλυση δημοσιευμένων μελετών και την παρουσίαση εργαλείων από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, οι φοιτητές καλούνται να αναπτύξουν δεξιότητες σχεδιασμού και κριτικής αξιολόγησης αναπτυξιακών ερευνών, αναγνωρίζοντας τις μεθοδολογικές επιλογές που ταιριάζουν σε διαφορετικά ερευνητικά ερωτήματα και πληθυσμούς.

Καθηγητές

Δεν βρέθηκαν καθηγητές