Στόχος του μαθήματος αυτού είναι η εισαγωγή στην αναπτυξιακή προσέγγιση των ψυχολογικών φαινομένων και περιεκτική σκιαγράφηση των αναπτυξιακών διεργασιών κατά την παιδική και εφηβική περίοδο. Θεματικές ενότητες:
- Βασικά θέματα της ιστορίας της μελέτης της παιδικής ηλικίας και της εφηβείας και της διαμόρφωσής τους ως διακριτών ηλικιακών σταδίων.
- Το κοινωνικό πλαίσιο της τυπικής και άτυπης μάθησης (Τυπική εκπαίδευση, Μαθητεία, Κοινότητες Πρακτικής)
- Γνωστική ανάπτυξη κατά την παιδική και εφηβική περίοδο (Κονστρουκτιβισμός, Γνωστικά μοντέλα, Μετατυπική σκέψη, Κοινωνιο-Πολιτισμικά Μοντέλα, Θεωρία Κατανεμημένης Γνώσης, Θεωρία Κοινοτήτων Πρακτικής)
- Ανάπτυξη των σχέσεων με τους γονείς, τους συνομηλίκους
- Ανάπτυξη του εαυτού, διαμόρφωση της ταυτότητας και διαπραγμάτευση των έμφυλων ταυτοτήτων (Ψυχαναλυτικές προσεγγίσεις, Θεωρίες των E. Erikson και J. Marcia, Ανάπτυξη των Αυτοβιογραφικών Αφηγήσεων – Θεωρία των K. Nelson και R. Fivush, Θεωρία της Κοινωνική Μάθησης και Ρόλων, Φεμινιστικές Θεωρίες)
- Η εμπειρία της ήβης
- Αναπτυξιακά προβλήματα στην εφηβεία (διατροφικές διαταραχές, διαταραχές της αυτοεικόνας, σχολική βία, ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη, αυτοκτονία)
- Σύγχρονα ζητήματα στην παιδική και εφηβική ανάπτυξη (η επίδραση της τεχνολογικής εξέλιξης, των ΜΜΕ, του διαδικτύου και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των σύγχρονων πολυπολιτισμικών και μετανεοτερικών κοινωνιών στην ανάπτυξη)